Vem åker på en volontärresa? Och varför? Det finns naturligtvis många svar på de frågorna, men vi blev extra nyfikna på en av våra volontärer. Tindra, från Täby utanför Stockholm, volontärarbetade först på Bali i september, och åkte sedan på äventyrsresorna genom Indien och Sri Lanka i januari och februari. Vi låter henne berätta själv!

Hej!

Tindra heter jag och jag skriver det här eftersom jag har ett väldigt spännande år i bagaget där jag fick upptäcka, uppleva och utmana mig själv med nya situationer. Sommaren 2016 tog jag studenten från naturprogrammet och visste inte riktigt vad jag ville göra. Min familj har alltid rest mycket och jag föddes med ett sug att uppleva nya kulturer, men jag var osäker på hur jag skulle gå tillväga för att komma iväg på en långresa själv. Istället började jag plugga en kurs psykologi på universitet och parallellt jobba, samtidigt som jag mer eller mindre varje kväll googlade inspiration till resor!

Till slut var jag säker på att jag ville ta vara på möjligheten att uppleva världen! Min fascination för människor och olika kulturer lockade mig att själv få vara med och påverka människors tillvaro, vilket man verkligen gör som volontär.

Målet som drev mig innan resan var att tjäna så mycket pengar som möjligt för att sedan kunna se och uppleva så mycket som möjligt! Och jag satte igång att jobba, jobba, jobba! Mitt planlösa googlande på kvällarna övergick i en mer tydlig plan. Jag hade en hel lista med plaster jag ville utforska runt om i Asien och världen men sa till mig själv att jag var tvungen att börja någonstans. Jag samlande länkar till olika resor jag kunde tänka mig att göra, diskuterade med vänner och familj och bestämde mig till slut att Bali var det som lockade mest. Jag gjorde en checklista med vad som behövde göras med vaccin, visum, flygbiljetter osv, och jobbade utifrån det och efter jag bestämt att jag skulle åka gick allting väldigt snabbt innan jag satt på planet på väg mot Indonesien.

Ubud, Bali

Jag hade bokat halva tiden i fantastiska, gröna och kulturella Ubud och halva tiden på Lovina Beach med delfiner, solnedgångar och lavasand! Jag älskar barn och jobbade innan jag åkte på en förskola bland annat, så att arbeta med barn/unga kändes självklart för mig. Jag hade erfarenhet av volontärarbete hemifrån och det kändes naturligt för mig att vilja bidra och möta människor ”på riktigt” vilket man gör på en volontärresa men lätt går miste om som vanlig turist. Jag valde skolprojektet eftersom barn är något jag känner för och där jag tror att man kan göra största skillnaden.

Jag började i Ubud och kände direkt att jag hade hamnat rätt! Jag kommer aldrig att glömma gemenskapen med de andra volontärerna. Det är helt fantastiskt att hamna i ett hus med unga, likasinnade, fria själar från hela världen som alla är långt hemifrån och utanför sin trygghetszon. Det skapar speciella vänskapsband och härliga minnen som jag kommer ta med mig hela livet. Ubud som plats är fantastiskt med vackra risterrasser, yogaställen och gulliga butiker samt kaféer. Det är nära till många andra sevärda platser och på vår fritid besökte vi så mycket som möjligt!

volontaerresa-ubud-bali

Jag älskade även projektet! Det var väldigt stressigt och utmanande, men baren var underbara och på kort tid skapade man nära relationer med dem. Mitt viktigaste råd till dig som funderar på att åka- stanna längre! På kort tid hann jag lära känna barnen riktigt bra, men för att verkligen komma in på djupet och göra den verkliga skillnaden i deras liv tror jag det underlättar om man stannar längre på samma plats.

Nusa Penida, Bali

Dock ville jag uppleva så mycket som möjligt av ön på så kort tid som möjligt, så när det öppnades upp en möjlighet att åka och volontärarbeta med havssköldpaddor på Nusa Penida, en ö utanför Balis kust, valde jag att byta en av mina skolveckor till det. Trots att det var svårt att skilja sig från barnen är jag så lycklig att jag åkte till Nusa Penida! Havssköldpaddsprojektet är helt fantastiskt! Boendet är betydligt mer simpelt än vad det var i Ubud men jag bodde praktiskt taget på stranden. Arbetet var slitigt men roligt, människorna var härliga och solen sken på oss konstant!

volontaerresa-nusa-penida

Lovina, Bali

Till sist åkte jag till Lovina och hade en fantastisk sista vecka där. Barnen på projektet här var lika busiga som barnen i Ubud och man måste komma ihåg att barn kan vara väldigt krävande, men har man tålamodet är det helt fantastiskt! Jag är glad att jag fick uppleva tre så olika projekt, och när jag var där uppskattade jag alla mina upplevelser. I efterhand har jag kommit fram till att det fanns för och nackdelar med allt men jag tror att oavsett vad man väljer kommer man att få en oförglömlig upplevelse. Det gäller bara att man går in med ett öppet sinne och en positiv inställning!

volontarresor-bali-lovina

Efter Bali kom jag hem full av nya intryck och livskraft. Det man upplever på en volontärresa inspirerar en verkligen! Jag kom hem till min familjs födelsedagar i oktober, började direkt jobba och hade en bra vardag men samtidigt var jag sugen på nya äventyr. Jag hade fått försmak och ville se mer av Asien, men visste att det skulle behöva bli en längre resa den här gången.

Jag började planera på samma sätt som förra gången, samlade länkar till tänkbara resmål, researchade och gjorde en checklista. Jag ville fira jul hemma och förstod att jag därför skulle behöva lägga denna längre resa efter jul. Men den svenska hösten fick mig att spontant bestämma mig för att åka på en volontärresa till Sydafrika innan jul där jag även denna gång jobbade med unga samt surfade.

Äventyrsresan till Indien – det bästa jag gjort

Den längre resa jag planerade innan jag åkte bokade jag när jag kom hem från Sydafrika. Jag hade bestämt mig att jag ville till Sri Lanka och eftersom IndiGo Travel har en äventyrsresa till Indien, som ligger nära Sri Lanka, bokade jag den också! Jag visste inte vad jag hade för förväntningar innan jag åkte, men resan blev det bästa jag har gjort, och resan till Indien var den helt perfekta kombinationen av berg, städer, öken och strand och avslutades med volontärarbete!

eventyrreise-india

Den började i norr och vi avslutade i söder och vi hann på vägen uppleva så himla mycket. Indien är ett extremt intressant land och den enorma storleken gör att landet har massor att erbjuda. Vi reste som en liten sammansvetsad grupp med fantastiska guider! Jag uppskattar att vi reste mycket på nätterna så att vi på dagarna istället kunde uppleva så mycket som möjligt. Från Indien kommer jag ta med mig många oförglömliga ögonblick, inte minst när vi tog kameler ut i öknen, drack Kingfisher på en sanddyna innan vi dansade runt en lägereld och tillslut sov under bar stjärnklar himmel mitt ute i ingenstans!

aventyrsresa-indien

Jag rekommenderar tveklöst den här resan till alla som funderar på den och det finns inget med min upplevelse jag skulle velat ändra på. Har du kort om tid men vill uppleva så mycket som möjligt skulle jag också rekommendera dig att åka på den här resan!

frivillig-arbeid-goa-india

Det är 4 fullspäckade veckor och man får uppleva så mycket av den indiska kulturen, helt olika klimat, och hinner även ge tillbaka till landet genom avslutande volontärarbete vilket är en oförglömlig upplevelse det med! Ett litet tips bara är att äta probiotika tabletter innan och under resan… Jag var den enda av de jag reste med som gjorde det och jag var också den enda att inte bli magsjuk…

Sri Lanka

Sri Lanka som destination var allt jag hade hoppats på, ett riktigt paradis! Men i kontrast till den resa jag precis hade gjort genom Indien blev jag besviken på innehållet i äventyrsresan. Jag upplevde den som ostrukturerad och ogenomtänkt i förhållande till Indien. Den första veckan var i Kandy, en plats jag inte riktigt fick någon känsla för. Jag tyckte att staden kändes opersonlig och de saker vi gjorde upplevde jag som turistiga, något jag gärna undviker annars.

Vecka två var dock fantastisk då jag och den grupp jag lärde känna hade mycket egen frihet att forma vad vi ville uppleva. Det var en trekkingvecka där vi konstant reste till olika delar av landet. Vi såg teplantager, vattenfall, järnväg och vandrade mycket. Denna vecka uppskattade jag då det kändes som att vi fick ta del av den lankesiska kulturen då vi bland annat bodde hemma hos vår guides familj två nätter!

eventyrreise-srilanka

Vecka tre var sedan en så kallad strandvecka i Ambalangoda. Ambalangoda var helt fantastiskt med en orörd paradisstrand, en gullig stad och super trevliga människor. Dock uppskattade jag inte projektet där och hade föredragit att resa själv. Jag upplevde bland annat att förväntningar på män respektive kvinnor skilde sig mycket från varandra och jag tror det var en bidragande orsak till att jag inte gillade de regler och riktlinjer de på projektet ville att vi skulle följa. Men jag rekommenderar absolut Sri Lanka, men kanske inte utformningen av äventyrsresan. Jag tycker dock absolut att det är värt att uppleva Ambalangoda som plats samt den fantastiska trekkingveckan, som även går att boka separat!

strandvecka-srilanka

Efter äventyrsresan åkte jag vidare på ett surfläger vilket var underbart! Jag älskar att surfa men oavsett om man har surfat tidigare eller är nybörjare måste man pröva på det på Sri Lanka! Efter Sri Lanka åkte jag på egen hand sedan vidare till Thailand, Malaysia, Singapore och slutligen knöt jag ihop säcken med att resa tillbaka till Bali och surfa lite till.

Många magiska stunder

Under dessa äventyr har jag fått uppleva många magiska stunder och det är svårt att välja ut höjdpunkter. Hela atmosfären av att vara på resande fot och upptäcker nya platser med människor man just lärt känna men blivit så nära med är fantastiskt häftigt! Så det bästa är nästan de oplanerade upptäckterna man gör tillsammans. När vi tillexempel just sett det magnifika kärlekspalatset Taj Mahal i Agra och alla var tagna av upplevelsen bestämde vi oss för att gå in på ett litet kafé, ta en lugn stund och smälta vad vi varit med om de senaste dagarna. Helt oväntat visade det sig att kafét hade en takterass, och när vi kom upp där var det en helt magisk utsikt över Taj Mahal och staden ovanifrån. Det är sådana stunder som är oförglömliga.

Jag kommer heller aldrig glömma känslan av att stå vid foten av ett helt enormt vattenfall i Sri lanka och ta in vad stor och mäktig naturen är, att åka zip line genom djungeln, att äta streetfood, eller när jag och två andra volontärer i Ubud blev inbjudna att delta i en fullmåne ceremoni i det lokala templet i den lilla byn vi bodde i. Vi klädde upp oss i saronger och gick nervösa dit, men blev så kärleksfullt välkomnade av alla. Jag satt i templet med en liten flicka i famnen tillsammans med hela byn och sjöng och dansade med så gott jag kunde, tände rökelser och möttes av så mycket kärlek från dessa människor. Det är de här stunderna som får mig att vilja upptäcka mer av världen och människorna i den.

volontarresor-asien

Lätt att resa i Asien

Att resa i Asien är lätt och inget man borde oroa sig över! Människor har länge gjort det, och det finns superbra anpassade bussar, tåg, osv som tar en mellan olika platser. Jag har upplevt att många är väldigt hjälpsamma och majoriteten är stolta att visa sitt land från sin bästa sida. Men det innebär inte att man ska vara naiv och lita på vem som helst, och mitt bästa tips till tjejer som reser själva är att ha koll på sin omgivning så att man tidigt kan undvika att hamna i eventuellt jobbiga situationer.

Självklart kommer man även hitta vänner att resa med och håller man ihop borde det inte vara något problem. Det finns såklart kulturella skillnader man måste respektera även om det inte stämmer överens med vad man är van vid i Sverige. Men är man obekväm med något tycker jag det är viktigt att man är tydlig med det och inte är rädd för att säga till. Jag kan inte påstå att jag har haft några större problem med att resa som ensam tjej, men jag har också ofta behövt hävda min rätt till saker, men så länge man vågar göra det behöver man inte oroa sig!

Sedan tycker jag man ska våga att resa utan att ha en allt för tydlig plan, för fantastiska möjligheter kommer att uppkomma längst vägen! Om du exempelvis bokar en volontärresa, våga boka biljetten hem någon vecka efter volontärresans slut! En annan bra grej är att du kommer bli chockad av hur billigt allt känns och hur länge dina pengar kommer räcka på resan i jämförelse med hemma! Jag anser att det mest fantastiska med dessa resor har varit friheten, så våga njut av den!

Mer trygg och självständig

Idag är jag fortfarande lika res- och upptäcktssugen, när man upplevt en plats har man plötsligt 10 nya på sin lista, men planerar nu att flytta till Uppsala och plugga till hösten, så resandet får pausa ett tag framöver. Jag är tacksam för alla intryck och hur resorna har påverkat och framförallt utvecklat mig som människa. Jag har blivit mer trygg i min egen förmåga att självständigt lösa vad som helst och jag känner att jag uppskattar små saker i min vardag på ett annat sätt än tidigare. Jag är även evigt tacksam för de människor jag mött på vägen och som långsamt förändrat mitt liv.

Åk!

Så funderar du på att resa någonstans, nära eller långt bort, åk! Jag tror att nya platser och möten hjälper oss att vidga våra perspektiv vilket utvecklar oss som människor. Jag hävdar att resande är en erfarenhet du aldrig kommer glömma eller ångra och som inte kan jämföras med något annat!