När våra volontärer kommer hem ber vi alltid om feedback från projektet och från resan, för att vi ska kunna ge bättre rekommendationer till framtida volontärer och för att kunna följa upp om något inte gått som det var tänkt. Det är ovärderlig information för oss, för även om vi kan mycket om Asien och om volontärarbete kan vi två som driver IndiGo inte vara på alla projekt hela tiden. Därför tar vi hjälp av de verkliga experterna, som har dagsfärsk information – våra volontärer.

Rebecca, 18, från Höllviken i Skåne har nyligen kommit hem från tre veckor på undervisningsprojektet i Nepal. Hon valde att undervisa i Pokhara, Nepals näst största stad, 20 mil väster om huvudstaden Kathmandu. Så här skriver hon:

Min resa har varit HELT fantastisk och jag har rekommenderat alla jag har pratat med att göra något liknande! Flera har även fått adressen till er hemsida. Tack vare er var jag så väl förberedd som jag kunde bli och det är jag väldigt tacksam över. Helt utan förväntningar möttes jag av den bästa upplevelsen jag någonsin varit med om. Alla nya härliga människor, lokalbor och volontärer, gjorde min tid så himla rolig. Jag kan tyvärr inte skriva om något speciellt som utmärkte sig för varje dag var verkligen unik och underbar! Skolan jag kom till var också bättre än vad jag ens vågat drömma! Både eleverna och personalen är hur goa som helst och man blir bemött som om man vore en gudinna. Idag har jag kontakt med flera av dem via Facebook.

frivillig-arbeid-nepal-utdanning

 

En positiv överraskning när man anländer

Var det något som inte var bra, eller något som inte stämde med den information du fick av oss innan du åkte?

– Som feedback skulle jag vilja säga att man kan upplysa framtida volontärer att vad gäller projekten är dem väldigt mycket mer flexibla än vad de papper som ni delade ut gav intryck av. Självklart är det bra att vara inställd på att man ska hålla fast vid det från början tänkta valet men det kan ändå vara skönt att veta att den lokala personalen lever efter uttrycket ”Allt är möjligt”. Men som sagt, det är ju bara en positiv överraskning när man anländer!

Vi på IndiGo brukar ha som princip att hellre lova för lite än för mycket, för att ingen ska bli besviken – men samtidigt brukar det mesta gå att ordna. Till sist, har du några tips och råd till någon som funderar på en liknande volontärresa till Nepal?

– Återigen är jag så tacksam för den information jag gavs som start, resans upplägg samt er snabba korrespondens via mejl! Tips till framtida volontärer som gör samma projekt är att förbereda sig på många nya Facebook-vänner samt att ha ett väldigt öppet sinne som ni skriver. Åk dit utan rädsla för att ställa frågor för man kastas in i deras rutiner utan några som helst instruktioner för hur man ska gå tillväga, vilket bara gör resan desto mer spännande!